סגירת מרפסת – מדריך מקיף

 חיסכון כספי גדול! וניהול הפרויקט על ידי טובי המומחים בארץ!

צרו קשר ונציג יחזור אליכם בהקדם

תוכן עניינים

יש לכם מסגרת שמש שאתם רוצים לסגור ולהפוך לחדר נוסף בבית? אולי אתם פשוט רוצים לייצר סגירת מרפסת לעונת החורף, כדי להיות מסוגלים ליהנות ממנה גם כשמאוד קר בחוץ? תהיה הסיבה אשר תהיה, מבחינה הנדסית וטכנולוגית יש לכם את האפשרות לבצע סגירת מרפסת בקלות רבה מאוד ובמספר צורות שונות שניתן להתאים למטרת השימוש, אם כי בדרך יהיה עליכם לבצע פעולות נוספות בכדי להבטיח שהמהלך אכן אפשרי מבחינה חוקית ושאתם מבצעים את הסגירה בצורה הטובה ביותר בהתאם למטרות שלשמן אתם סוגרים את המרפסת. אז למה לסגור מרפסת? מה היתרונות של סגירת מרפסת? מהו התהליך שאתם צריכים לעבור משלב ההחלטה ועד השלב של מרפסת סגורה? האם ישנו מודל של מרפסת סגורה מודולרית? מהם הסוגים הקיימים של סגירת מרפסת? על שאלות אלו ועוד עונים לכם במדריך הבא, המומחים של בלקון מרפסות המובילה את שוק סגירת המרפסות בישראל.

מרפסת תלויה מחיר

למה לסגור מרפסת?

סגירת מרפסת היא ללא ספק מהלך שיכול להיות כרוך בלא מעט דילמות, אבל אם אתם מחפשים את התשובה הפשוטה לשאלה שמטרידה אתכם סביב סגירת המרפסת שלכם, אז התשובה היא פשוט מאוד: מכיוון שיש לכם שימוש טוב יותר במרפסת מאשר השימוש הנוכחי כמרפסת שמש. הערך המרכזי והחשוב ביותר במהלך של סגירת מרפסת הוא יצירת חלל סגור נוסף בבית ולמעשה הרחבת שטח המחייה שלכם בתוך הבית. ממרפסת פתוחה שמבלים בה זמן מוגבל ביום ומשמשת למטרות פנאי בלבד, הופך שטח המרפסת לחדר בלתי נפרד מן הבית ויכול לשמש לכל מטרה לרבות חדר ילדים, חדר שינה, משרד, חדר טלוויזיה, חדר אירוח, מחסן או כל שימוש אחר שמבחינתכם הוא חשוב יותר ונכון יותר מאשר מרפסת שמש פתוחה. העניין הוא סובייקטיבי לגמרי ואם זה מה שאתם חושבים שנכון לכם, אז זאת הסיבה הטובה ביותר לסגור את המרפסת.

האם מותר לסגור מרפסת?

התשובה היא בהחלט כן, אם כי סגירת מרפסת חייבת להתבצע בכפוף לאישור של הרשות המקומית בדמותו של היתר בנייה. על פי החוק, כל שינוי מבני החשוף למרחב הציבורי וגם חלק משינויים המבניים בתוך החלל הפנימי של המבנה, חייב בקבלת היתר בניה מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברשות המקומית שבתחומה ממוקם המבנה. הוספת מרפסת וסגירת מרפסת הם שני השינויים המבניים הנפוצים ביותר שעבורם מוגשות בקשות לקבלת היתר בניה, ובמרבית המקרים, כל עוד השינוי עומד בכללים של הרשות המקומית, האישור אכן ניתן. בהמשך נתאר כיצד יש להגיש את הבקשה להיתר בניה לצורך סגירת מרפסת ובאיזה שלב זה מבוצע.

מהם הסוגים השונים של סגירת מרפסת?

סגירת מרפסת יכולה להתבצע במגוון רחב של טכניקות וכיום, בזכות טכנולוגיות של בניה קלה וירוקה ניתן להשלים את המשימה בקלות רבה ובעלויות לא גבוהות במיוחד. בעבר, סגירת מרפסת התבצעה באמצעות תהליך בנייה כבדה, בדרך כלל באמצעות בלוקים, אך כיום ישנם פתרונות קלים, מהירים ואפילו יעילים יותר. ככלל, הדבר הראשון שאתם רוצים לקבל סביבו החלטה הוא האם מדובר בסגירה קבועה או זמנית.

הוספת מרפסות בבית משותף

סגירה קבועה מול סגירה זמנית

סגירת מרפסת זמנית מבוצעת בדרך כלל במודל של סגירת חורף בדומה לבתי קפה הסוגרים את מתחם השולחנות החיצוני במהלך עונת החורף. סגירה זו מאפשרת לכם ליהנות ממרפסת השמש גם בעונת החורף, ומאחר ומדובר בסגירת זכוכית, המרפסת שלכם הופכת למעין חממה הסופגת את חום השמש אך לא נותנת לקור להיכנס. סגירה זמנית היא סגירה מודולרית שניתן ליישם בכל תחילת חורף ולפרק ולאחסן כשהחורף מסתיים. סגירה קבועה היא סגירה שבה אתם למעשה סוגרים את המרפסת והופכים אותו לחדר מן המניין.

סגירה שקופה או סגירה אטומה

הפרמטר השני שלגביו יהיה עליכם לקבל החלטה הוא שקיפות הסגירה, קרי האם אתם רוצים לסגור את המרפסת באמצעות סגירת זכוכית שקופה שתאפשר לכם לשמר את החוויה של מרפסת שמש, רק במסגרת מרפסת סגורה, או שאתם רוצים לבצע סגירה אטומה ששוב, הופכת את המרפסת לחדר מן המניין, ובכלל זה פרטיות מלאה והפרדה מלאה מן הסביבה. ככלל, כל עוד אתם מתכוונים להשתמש במרפסת השמש כמרפסת, נכון יותר לשקול את האופציה של סגירה שקופה. בכל מקרה אחר, בו אתם מעוניינים להפוך את המרפסת לחדר מן המניין, העדיפות היא לסגירה אטומה.

סגירת זכוכית

אם החלטתם על סגירת זכוכית של המרפסת, זמנית או קבועה, הסגירה מבוצעת בדרך כלל באמצעות קונסטרוקציית אלומיניום עליה מותקנים לוחות זכוכית שסוגרים את חלל המרפסת. הקונסטרוקציה מיושמת באמצעות פרופילי אלומיניום, סטנדרטיים או בלגיים, ומעוגנים למעקה האבן של המרפסת ולקירות המבנה בקצוות. בין הפרופילים מותקנים לוחות זכוכית, שחלקם יישארו קבועים במקומם, חלקם ישמשו כחלונות נפתחים וחלקם יכולים לשמש גם כדלתות במידה ואתם מבצעים סגירה חלקית על חלק משטח המרפסת, מה שמצריך מעבר גישה לחלק האחר. בסגירה זו נעשה שימוש בזכוכית טריפלקס או זכוכית מחוסמת וניתן גם לעשות שימוש בזכוכית כהה בדרגות שונות של כהות, על מנת ליהנות מהגנה ראויה מקרינת השמש.

מרפסות תלויות חיפה

סגירה קלה

סגירה קלה היא סגירה אטומה וקבועה המבוצעת באמצעות טכניקות של בניה קלה ובכלל זה עץ או פאנלים מבודדים. מודל העץ הוא מודל קל לביצוע, אבל לא תמיד נחשב לנכון ביותר, לאור העלות הגבוהה, הבידוד הגרוע והרגישות ללחות, אם כי כל אלה ניתנים כמובן לפתרון. במודל של סגירת עץ הקונסטרוקציה כולה מבוססת על עץ והסגירה מבוצעת באמצעות רצועות עץ ליצירת המרחב הסגור. מודל הפאנל המבודד הוא אולי המודל הטוב ביותר לסגירה קבועה ואטומה של מרפסת. מודל זה מבוסס על קונסטרוקציית עמודי מתכת המעוגנים אל הרצפה או מעקה האבן של המרפסת וביניהם נמתחים לוחות פאנל מבודד שמבוסס על שני לוחות פח או אלומיניום ביניהם ספוג או פוליאוריתן מוקצף המשמשים כשכבת בידוד רבת עוצמה. פאנלים אלה מגיעים בעובי שונה ומתאימים ליצירת רמות בידוד שונות וחוזק מבני שונה.

סגירה כבדה

הסגירה הכבדה היא סגירה המבוצעת באמצעות טכניקות בניה מסורתיות כמו יציקת בטון או בלוקים. זוהי הסגירה המיושנת ביותר והיקרה ביותר ואם יש לכם העדפה מיוחדת לסגירה זו, זה בהחלט אפשרי במרבית המרפסות, אבל זוהי לחלוטין לא תמיד הסגירה הנכונה וישנם גם מקרים בהם היא גם בלתי אפשרית, בעיקר כשמדובר במרפסות תלויות שבהן יכול משקל הבטון והבלוקים להכביד מאוד על מגבלות העומס.

איך מבצעים סגירת מרפסת בפועל?

ובכן, הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא לבנות תכנית בנייה לסגירת המרפסת. את זה תוכלו לעשות בסיוע אנשי המקצוע של בלקון מרפסות, המעמידים לרשותכם אדריכל, מהנדס וקבלן ביצוע שילוו אתכם משלב התכנון ועד שלב הגמר. בתכנית הבניה אתם למעשה בונים את המרפסת שלכם על הנייר, קובעים את התצורה שלה, את סוג הסגירה, את מפתחי החלונות והדלתות, גופי תאורה, תשתיות מים וביוב על פי הצורך, תשתיות חשמל ותקשורת, ריצוף, קירוי, מיזוג וכל אלמנט אחר. כשיש בידיכם תכנית בנייה מוגמרת לצורך סגירת מרפסת, אתם יכולים גם להגיש בקשה לקבלת היתר בניה בליווי תכנית הבנייה. תשובה על הבקשה מתקבלת בדרך כלל בתוך 45 ימים במסלול המקוצר ואתם יכולים לצאת לדרך. האדריכלים של בלקון מרפסות יוודאו כמובן שהמרפסת שלכם עומדת בכל הכללים והתנאים של הרשות המקומית שבתחומה אתם מתגוררים על מנת להבטיח את קבלת היתר הבניה.

בהמשך, לוקחים קבלני הביצוע של בלקון מרפסות את האחריות לידיהם ופשוט מוציאים את תכנית הבנייה אל הפועל. במקום מבוצעת סגירה של אזור המרפסת ליצירת שטח סטרילי מטעמי בטיחות, מבוצעות כל ההכנות הנדרשות ולבסוף מתחיל גם שלב הבנייה עצמו. בלקון מרפסות מבצעת למעשה את כל שלבי הביצוע של סגירת מרפסת, החל מהזמנת חומרי גלם, "קילוף" תשתיות, הכנה, בניית קונסטרוקציה, ביצוע הסגירה עצמה, קירוי וכמובן שלב הגמר של "הלבשת" החלל הפנימי של המרפסת בהתאם לתכנית הבנייה. למעשה, כל הפרויקט מבוצע תחת קורת גג אחת בליווי מהנדס בניין, אדריכל ואנשי מקצוע מתאימים לכל סוגי העבודות המבוצעות בפרויקט.

ליווי וניהול פרויקט מקצה לקצה

בכל פרויקט בנייה ולא פחות מכך גם בפרויקט סגירת מרפסת, ישנה חשיבות רבה מאוד לאופן בו מתנהל תהליך הבנייה, בזרימה שלו וביעילות הביצוע שלו. כל עיכוב, כל חוסר תיאום, כל תקלה, יכולים לייצר עוגמת נפש רבה ללקוח ולגרור הוצאות מיותרות שלעיתים יכולות להאמיר לסכומים גבוהים מעבר לתקציב הראשוני שנקבע. בלקון מרפסות מציעה לכם למעשה מודל עבודה הכולל בתוכו את כל שלבי התכנון, הביצוע והניהול של הפרויקט על מנת להבטיח שהפרויקט מסתיים בזמן הקצר ביותר, בעלות הנמוכה ביותר ובסטנדרטים הגבוהים ביותר של תכנון וביצוע. לשם כך, מביאה איתה בלקון מרפסות את כל אנשי המקצוע הנדרשים, כולם עם התמחות מיוחדת בתחום הספציפי של סגירת מרפסת עם ידע מקיף והיכרות מעמיקה עם כל סוגי הסגירות, כל טכניקות הסגירה וכל השיקולים שצריכים להילקח בחשבון במסגרת פרויקט סגירת מרפסת.

במסגרת פרויקט סגירת מרפסת עם בלקון מרפסות אתם צריכים לבצע בחירה אחת בבלקון מרפסות, לחתום על הסכם עבודה אחד עם בלקון מרפסות ולפקח על גורם אחד – בלקון מרפסות. את כל השאר מבצעת בלקון מרפסות בעצמה ובכדי להבטיח לכם את התנאים הנוחים ביותר, מוצע הפרויקט בתנאי הסכם מיטביים לרבות תשלום מדורג לפני אבני דרך, אפשרות לשילוב מפקח בניה מטעמכם על פי רצונכם, התחייבות לבדיקת בדק בית בתום הפרויקט ותיקון כל הליקויים שנתגלו בבדיקה ותנאים נוספים שמיועדים כולם להבטיח לכם שאתם מקבלים את המקסימום שניתן לקבל בתקציב שעומד לרשותכם.

זכרו שמרפסת היא מכלול שנמצא למעשה מחוץ לשטח האורגני של הבית ובמובנים רבים מדובר במכלול שתלוי בין שמים וארץ. המשמעות היא שכל פעולה, לרבות הוספה, שיפוץ או סגירת מרפסת, חייבת להתבצע בסטנדרטים הגבוהים ביותר של בטיחות, על פי כל התקנים המחייבים בתחום ועל פי הכללים ההנדסיים הרלוונטיים והמחמירים ביותר. בלקון מרפסות כמובן עובדת על פי כל הכללים המחייבים ומקפידה, עוד יותר מעבר לנדרש, בכל הקשור לנושא הבטיחות, גם בזמן העבודה וגם ביחס לבטיחות המרפסת. חישובי הכמויות מבוצעים כולם בליווי מהנדס קונסטרוקטור וכל הפעולות הנדרשות לצורך חיזוק המרפסת והסגירה, מבוצעות ללא פשרה.

בדיקת בדק בית היא בדיקה גדולה ורחבה המבוצעת בדירות חדשות שנמסרו ללקוח על ידי הקבלן. הבדיקה מיועדת לאפשר ללקוח לאתר ליקויי בנייה ולדרוש מהקבלן את התיקון של הליקויים בהתאם לאחריות שניתנת על מבנים חדשים על פי חוק המכר. דו"ח הבדיקה של בדיקת בדק בית הוא מסמך משפטי מחייב לכל דבר ועניין והקבלן מחויב לפעול על פי תוכן הדו"ח. בדיקה כזאת יכולה להתבצע גם לאחר פעולה נקודתית של סגירת מרפסת ולשם כך יהיה עליכם להזמין מהנדס או הנדסאי בניין שמציעים את השירות של בדיקת בדק בית.

מאחר ומדובר בבדיקה של מרפסת אחת בודדת, הבדיקה תהיה קצרה, מהירה וזולה הרבה יותר מבדיקת בדק בית רגילה, והיא תיתן לכם המון שקט נפשי שהמרפסת שלכם בטוחה לשימוש, שאין בה תקלות אסתטיות או פונקציונליות, שלא צפויות לכם בעיות של איטום או חדירת נוזלים וכן הלאה. כפי שציינו קודם לכן, את הבדיקה הזאת כדאי לשלב כבר בהסכם העבודה על מנת לעגן את זה שאתם מתכוונים לבצע את הבדיקה ואת זה שהקבלן מתחייב לבצע כל תיקון של כל ליקוי שיימצא במסגרת הבדיקה.

כעת יש לכם מרפסת סגורה או במילים אחרות, חדר אחד נוסף בבית ועבורכם זה כנראה השימוש הטוב והנכון ביותר בשטח הזה.

סגירת מרפסת שמבוצעת על ידי בלקון מרפסות תחזיק לכם מעמד למשך עשורים שלמים עם עמידות מלאה בפני פגעי מזג האוויר, רוחות חזקות, גשמים, שלגים וכל נזק פוטנציאלי אפשרי אחר של מזג האוויר. כמו כן, המרפסת נבנית על פי התקנים הנדרשים של עמידות ברעידות אדמה וכמובן על פי הסטנדרטים הגבוהים ביותר של עיצוב, תכנון ושביעות רצון הלקוח בכל שלבי הפרויקט ובעיקר בתוצאה.

עצם העובדה שיש לכם מרפסת שמש בבית, אינה אומרת שיש לכם גם רצון במרפסת כזאת או שזה השימוש הטוב ביותר בעיניכם באותה מרפסת. במקרים רבים, בוחרים בעלי דירות לסגור את המרפסות שלהם ולהפוך אותן לחדרים לכל דבר ועניין, חדרים שגם אם בוחרים שלא להשתמש בהם כחדרי שינה, אפשר בהחלט להפוך אותם למחסן ביתי, חדר אורחים, חדר טלוויזיה או חדר משפחה. סגירת מרפסת היא פעולה לא מורכבת במיוחד, אבל בכדי לבצע אותה צריך קודם כל לקבל החלטה לסגור אותה ולאחר מכן גם להשיג את כל האישורים החוקיים הנדרשים על מנת לסגור אותה. על סגירת מרפסות, תהליך הבנייה הכרוך בכך, ההחלטה החיונית לבצע זאת וההיבטים החוקיים של המהלך, על כל אלה נדבר במדריך הבא.

מה אפשר לעשות עם מסגרת סגורה?

ישראל היא מדינת שמש ובהתאם לכך שכיח מאוד שקבלנים בוחרים לבנות פה בניינים שלמים עם מרפסות שמש בכל דירה. זוהי כמובן תוספת נהדרת עבור מרבית האנשים אבל לא עבור כולם. ישנם אנשים שלא מוצאים שום יתרון במרפסת שמש פתוחה שגם כך צריך לקרות אותה באמצעות סוכך כלשהו. עבור אנשים אלה, די בצדק, יש הרבה יותר היגיון בסגירת המרפסת וניצול השטח שלה לטובת הרחבת החלל הפנימי של הבית. במקרים אלה יכולים אותם אנשים לבצע מהלך של סגירת מרפסת, קרי מהלך שבמסגרתו סוגרים את המרפסת לכדי חדר בגובה הכללי של הדירה ועל פי קווי המתאר המדויקים של המרפסת.

עם החדר החדש אפשר לעשות ככל העולה על רוחנו אם כי ישנה משמעות לאופן בו סגרנו את המרפסת. סגירת המרפסת יכולה להתבסס על תוספת של לוחות איסכורית או על סגירת זכוכית ובמקרה כזה החדר החדש עלול להיות לא נוח במיוחד ואולי אף קר מדי בחורף וחם מדי בקיץ בכדי להתגורר בו. במקרים אלה סגירת המרפסת משמשת בעיקר למטרה של אחסון. יחד עם זאת, את סגירת המרפסת ניתן לבצע בצורה יסודית וברמה כזאת שהופכת את המרפסת הסגורה לחדר לכל דבר ועניין, חדר עם קירות בלוקים או פאנלים מבודדים אחרים בחיפוי גבס פנימי. חדר כזה בהחלט יכול לשמש גם כחדר מגורים, חדר סלון, חדר טלוויזיה, חדר משפחה וכן הלאה.

היתר בניה למרפסת

סוגים של סגירת מרפסת

את המרפסת שלכם אתם יכולים לסגור במגוון רחב של צורות ואופנים וכדאי להכיר את כולם ואת התוצאה לה אתם יכולים לצפות עם כל סוג של סגירה. אחת מטכניקות הסגירה היותר מעוצבות אך פחות פרקטיות היא סגירת זכוכית. המדובר על סגירת המרפסת באמצעות חלונות זכוכית גדולים שהופכים את מרפסת השמש למרפסת שמש סגורה ולא לחדר סגור. סגירה כזאת נועדה בעיקרה להשאיר את המרפסת כמרפסת שמש אך לאפשר שימוש בה גם במהלך עונת החורף. סגירה זו יכולה להיות מאוד אטרקטיבית מבחינה אסתטית אבל פחות שימושית למי שמחפש לנצל את שטח המרפסת לצרכי הבית.

סגירה שכיחה אחרת היא באמצעות אלמנטים שונים של בנייה קלה, למשל כמו פאנלים מבודדים. המדובר בפאנלים עבים עם בידוד משמעותי במרכזם, אותם מציבים מסביב למרפסת באמצעות קונסטרוקציה ייעודית. הפאנלים הללו יוצרים למעשה את קירות המרפסת הסגורה, הם אוטמים אותה לגמרי למעט פתחי חלונות שאפשר להשאיר על פי בחירה, והופכים את המרפסת לחדר סגור לכל דבר ועניין.

סגירה נוספת יכולה להתבסס על בנייה מסורתית ובכלל זה שימוש ברכיבים טרומיים, בניית בלוקים, קירוי בטון וכן הלאה. לכל אחת מהטכניקות יש את המחיר שלה, את החוזק המבני שלה, את העמידות שלה לאורך זמן ואת האפקט האסתטי שלה ואתם הם אלה שצריכים לקבל את ההחלטה לגבי הטכניקה שמתאימה לכם יותר מהאחרות. את ההחלטה החשובה הזאת אתם בהחלט רוצים לקבל בליווי אנשי מקצוע המכירים את התחום ויכולים לתת לכם הסברים מפורטים על כל אופציה שעומדת בפניכם.

ראו גם: כמה עולה לבנות מרפסת לבית?

מה התהליך שעליכם לעבור לצורך סגירת מרפסת?

ובכן, הדבר הראשון שאותו יהיה עליכם לבצע הוא קבלת החלטה. מאחורי רבות ממרפסות השמש הפתוחות הפזורות ברחבי הארץ עומדים בעלי דירות שמאוד רוצים לסגור אותן אבל מעולם לא טרחו לקבל את ההחלטה לבצע זאת בפועל. אצל רבים עדיין ישנה התלבטות בין סגירת המרפסת ובין השארתה פתוחה, אצל אחרים ישנה התלבטות לגבי התקציב שצריך להעמיד לטובת העניין ולגבי התוצאה הסופית שאפשר לצפות לה. תהיה הסיבה אשר תהיה, בסופו של דבר פשוט לא מבוצע שום שינוי מכיוון שלא מתקבלת שום החלטה.

בכדי לסגור מרפסת אתם צריכים קודם כל לקבל החלטה לעשות זאת, ובכדי לקבל את ההחלטה הזאת עליכם ללמוד את הנושא יותר לעומק, להבין בדיוק מול מה אתם הולכים, להבין מהן ההשלכות, מהם הצעדים שאתם צריכים לבצע ומהן התוצאות שאתם יכולים לצפות להן. כשיהיה לכם את כל המידע הזה תוכלו לקבל את ההחלטה המתאימה לכם ביתר קלות. ייתכן שתקבלו החלטה להשאיר את המרפסת פתוחה או שתחליטו לסגור אותה, אבל לפחות תוכלו לקבל החלטה סופית ולפעול על פיה.

לאחר קבלת החלטה על סגירה

לאחר שקיבלתם את ההחלטה, עליכם לעבור לשלב התכנון אבל לפני כן כדאי לבצע בדיקת היתכנות קצרה. בדיקת ההיתכנות היא בדיקה שיש לבצע מול הרשות המקומית שבתחומה אתם מתגוררים והיא נועדה לבדוק האם ישנו בכלל סיכוי שהרשות המקומית תעניק היתר בניה לסגירת מרפסת בבניין בו אתם מתגוררים. בשלב הזה אתם עדיין לא רוצים וגם לא יכולים להגיש בקשה להיתר בניין מכיוון שאין בידיכם עדיין תכנית בנייה למרפסת, אבל אתם בהחלט יכולים לבדוק את הרוח הכללית בכל הנושא של מתן היתרי בניה לעניין זה בבניין. אם קיבלתם את הרושם שישנה היתכנות כזאת או שאתם מחליטים להמשיך הלאה בכל מקרה, השלב הבא שאתם רוצים לעבור אותו הוא שלב התכנון.

אנשי המקצוע בתחום סגירת המרפסות

בשלב הזה אתם רוצים לערב כבר אנשי מקצוע המתמחים בתחום של סגירת מרפסות. בדרך כלל יהיה זה מיותר לשכור אדריכל רק לצורך בניית תכנית לסגירת מרפסת ואפשר בהחלט להסתמך על אנשי התכנון של קבלן המרפסות שאיתו אתם בוחרים לעבוד, אבל אם בכל זאת מדובר במרפסת גדולה במיוחד ואם בכל זאת יש לכם תכניות גדולות עבורה, אולי כדאי לשכור אדריכל שיבצע עבורכם את התכנון.

בשלב התכנון אתם צריכים לקבל את כל ההחלטות שתצטרכו לקבל בתהליך ובכלל זה החלטות לגבי האופן בו תבוצע הסגירה, החומר או החומרים מהם יהיו בנויים הקירות והתקרה של הסגירה, המיקום, הגודל והפרופורציות של החלונות שתרצו להשאיר במרפסת, שינויים שתרצו לבצע בתשתית החשמל, המים והביוב, הריצוף, הצבע וכל אלמנט אחר שתרצו לשלב במרפסת הסגורה שלכם. כל אלמנט כזה חייב להיכלל בתכנית הבנייה לסגירת המרפסת שכן זוהי התכנית שעל פיה תתבצע העבודה בהמשך הדרך.

מן הסתם, שום דבר פה הוא לא סופי ולאורך הדרך תוכלו לערוך שינויים, לגרוע הוראות ולהוסיף הוראות חדשות ויחד עם זאת, בכדי לקבל היתר בנייה יהיה עליכם למסור מידע מדויק המה גם שראוי לצאת למשימה כזאת כשהכול כבר סגור ולא כשיש קצוות פתוחים שמחכים שתסגרו אותם מתישהו בהמשך הדרך, אולי ברגע האחרון והלא נוח.

לאחר שיש בידיכם תכנית בנייה לסגירת המרפסת, הגיע השלב של הגשת בקשה לקבלת היתר בנייה. בקשה זו מוגשת לוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברשות המקומית שבתחומה אתם מתגוררים. הבקשה צריכה לכלול טופס שאותו אפשר לקבל במשרדי הרשות וחומרים נוספים שדורשת הוועדה ובכלל זה תכנית הבניה. בהתאם לתכנית זו בוחנת הוועדה את השפעת סגירת המרפסת על המרחב הציבורי ומקבלת החלטה בהתאם, האם לאשר לכם היתר בניה אם לאו.

קבלת היתר לסגירת המרפסת

תהליך קבלת היתר בנייה יכול להימשך חודשים ארוכים ולכן עליכם לקבל החלטה האם אתם ממשיכים בתהליך במקביל מתוך אמונה והבנה סבירה שאתם תקבלו את ההיתר (למשל כי כל שאר הדיירים שכבר סגרו מרפסת בבניין שלכם, קיבלו היתר בלי שום בעיה), או שאתם ממתינים עד לקבלת ההיתר לפני שאתם מזיזים אבן אחת. כל החלטה היא החלטה לגיטימית כל עוד אתם מבינים את ההשלכות שלה עד תום.

זהו… כעת הגענו לסוף השלב התאורטי ואפשר להתחיל את תהליך הסגירה. אבל לפני שמתחילים צריך לבחור קבלן מבצע. כפי שציינו קודם לכן, ייתכן שתצטרכו לבחור קבלן עוד לפני הגשת בקשת ההיתר, לצורך גיבוש תכנית הבנייה ולכן את התהליך של הבחירה יהיה עליכם לבצע בשלב מוקדם יותר. בכל מקרה, אתם לא רוצים לבזבז יותר מדי זמן על נושא בחירת הקבלן אבל אתם כן רוצים לעשות את כל הדברים שיעלו את ההסתברות לכך שבחרתם באיש הנכון. הדברים האלה כוללים בחירה בקבלן רשום, קרי קבלן המופיע בפנקס הקבלנים של משרד השיכון. הם כוללים גם ניסיון להשיג המלצות וחוות דעת מקצועיות מאנשי מקצוע בענף הבנייה אודות אותו קבלן והם כוללים גם שיחה עם אותו קבלן בניסיון לתהות על קנקנו. אם תבצעו את שלושת הצעדים האלה ותתנהלו בצורה קרה ומחושבת, אתם כנראה תבחרו באיש המתאים לכם ביותר.

ודבר אחד נוסף וחשוב מאוד לפני שמתחילים את הסגירה בפועל, כעת עליכם לחתום על הסכם עבודה מול הקבלן המבצע. הסכם העבודה חייב לקחת בחשבון שמדובר בתהליך שיכול להימשך שבועות ושהתהליך הזה חייב להבטיח את האינטרסים שלכם ואת הכסף שלכם. המשמעות היא שאתם רוצים להתנות את התשלום בסיום שלבים מרכזיים בתהליך, כך שתוכלו לשלם את סך הסכום נניח בשלוש פעימות בהתאם להתקדמות העבודה. כמו כן, אתם רוצים לשלב סעיף שיאפשר לכם לבצע בדיקה מקצועית בתום הבנייה, על מנת לזהות ליקויי בנייה במרפסת הסגורה ושיחייב את הקבלן המבצע לתקן את הליקויים שיימצאו על ידי איש המקצוע.

תהליך סגירת המרפסת בפועל

אז כאמור, כעת הגענו אל השלב בו אתם ממש סוגרים את המרפסת. בשלב הזה אתם רוצים לוודא שאתם פותחים מסלול תנועה מדלת הכניסה לבית אל כיוון המרפסת, מסלול שישרת את הפועלים בהובלת חומרי בנייה וציוד מקצועי אל המרפסת. לאורך המסלול אתם רוצים לפנות את כל הריהוט וכל הציוד השביר על מנת לוודא שפרט ללכלוך על הרצפה, שום דבר לא יינזק.

בשלב הזה אין לכם הרבה מה לעשות מלבד להיות נוכחים במקום, לוודא שהעבודה אכן מתנהלת ולוודא שהיא מתנהלת כפי שצריך. אם יש לכם חבר או קרוב משפחה שעוסק בתחום השיפוצים, כדאי שגם הוא יבקר במקום מדי פעם, יחליף כמה מילים עם הקבלן והפועלים ויתרשם מקצב ההתקדמות ומאיכות העבודה. מכיוון שאין לכם מה לעשות בשלב הזה, אנחנו רק נפרט בפניכם את השלבים המרכזיים שמבוצעים במסגרת התהליך של סגירת מרפסת.

בשלב הראשון מבוצע פירוק של כל האלמנטים התופסים את מקומם של הקירות אותם אנו רוצים לבנות וזה אומר מעקה בטיחות, עמודי תאורה וכן הלאה. בסופו של דבר, המרפסת צריכה להישאר עירומה מכל אלמנט זר. כמו כן, בשלב הזה מוסרים אריחי חיפוי שאולי הוצמדו לשפת המרפסת, באופן שחושף את קיר המרפסת העירום. מפה יכולה העבודה להתבצע במספר אופנים בהתאם לשיטת סגירת המרפסת.

במקרה של סגירת זכוכית, יותקנו עמודי ברזל או אלומיניום מרכזיים שיהוו את עמודי התמך של קירות הזכוכית ומעליהם תבוצע פרישה של קורות לצורך קירוי. בהמשך הדרך יובאו חלונות אלומיניום על פי מפרט שהוגדר בתכנית הבניה ואלו יותקנו בין עמודי התמך השונים. במקרה של סגירה באמצעות פאנלים מבודדים כלשהם המבוססים על בנייה קלה,  יותקנו עמודי ברזל שישמשו עמודי תמך ביניהם יותקנו הפאנלים המבודדים ובצורה דומה גם קירוי המרפסת. במקרה של בניית בלוקים, ימשיכו הפועלים את בניית הבלוקים בצורה הדרגתית עד ההגעה לגובה הרצוי ולבסוף יסגרו את הקירוי עם קורות פלדה וסגירת בטון או קירוי קל אחר.

אחרי שלב זה מבוצע איטום של כל קווי החיבור בין הבנייה החדשה לבנייה הקודמת ושל כל הנקודות הדורשות איטום בקונסטרוקציה החדשה. קונסטרוקציה זו תיבנה כמובן בהתאם לתכנית הבנייה ותכלול מפתחים מתאימים לחלונות, פתחי אוורור או כל פתח אחר שנדרש להשאיר במרפסת הסגורה. כעת ניתן להוסיף את החלונות עצמם, לבצע איטום כנדרש, להוסיף תשתיות חשמל על פי הצורך ולהשלים את הסידורים השונים בתוך החלל הפנימי שנוצר, הכל בהתאם לתכנית הבנייה שגובשה. במרבית המקרים אפשר יהיה להשאיר את הריצוף הקיים של המרפסת המקורית, אך במידת הצורך ניתן לבצע גם החלפת ריצוף כוללת, לסגור את חור הניקוז שבדרך כלל אפשר למצוא בכל מרפסת שמש ולהסדיר שיפועי רצפה ששירתו קודם לכן את אותו חור ניקוז אך כעת כבר אין צורך בהם.

זהו גם השלב של הגמר, ביצוע טיח או חיפוי גבס, צביעה וכל אלמנט אחר של עבודות גמר אותו אנו רוצים לבצע במרפסת הסגורה החדשה שלנו. בשלב הזה המרפסת הסגורה שלכם אמורה להיות מוכנה ואתם יכולים להיכנס אליה על מנת לבצע את הבדיקות הנדרשות.

בדיקת בדק בית לסגירת מרפסת

בדיקת בדק בית היא בדיקה גדולה ורחבה המבוצעת בדירות חדשות שנמסרו ללקוח על ידי הקבלן. הבדיקה מיועדת לאפשר ללקוח לאתר ליקויי בנייה ולדרוש מהקבלן את התיקון של הליקויים בהתאם לאחריות שניתנת על מבנים חדשים על פי חוק המכר. דו"ח הבדיקה של בדיקת בדק בית הוא מסמך משפטי מחייב לכל דבר ועניין והקבלן מחויב לפעול על פי תוכן הדו"ח. בדיקה כזאת יכולה להתבצע גם לאחר פעולה נקודתית של סגירת מרפסת ולשם כך יהיה עליכם להזמין מהנדס או הנדסאי בניין שמציעים את השירות של בדיקת בדק בית.

מאחר ומדובר בבדיקה של מרפסת אחת בודדת, הבדיקה תהיה קצרה, מהירה וזולה הרבה יותר מבדיקת בדק בית רגילה, והיא תיתן לכם המון שקט נפשי שהמרפסת שלכם בטוחה לשימוש, שאין בה תקלות אסתטיות או פונקציונליות, שלא צפויות לכם בעיות של איטום או חדירת נוזלים וכן הלאה. כפי שציינו קודם לכן, את הבדיקה הזאת כדאי לשלב כבר בהסכם העבודה על מנת לעגן את זה שאתם מתכוונים לבצע את הבדיקה ואת זה שהקבלן מתחייב לבצע כל תיקון של כל ליקוי שיימצא במסגרת הבדיקה.

כעת יש לכם מרפסת סגורה או במילים אחרות, חדר אחד נוסף בבית ועבורכם זה כנראה השימוש הטוב והנכון ביותר בשטח הזה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:

קבוצת Balcon
קבוצת Balcon

חברת בלקון מתמחה בניהול פרויקטים של בניית מרפסות שמש אנו מלווים את לקוחותינו לכל אורך התהליך החל משלב קבלת החלטה משותפת של כל בעלי הנכסים בבניין המשותף, תכנון הפרויקט הוצאת היתרי הבניה ותכנון הנדסי של המרפסת על ידי קונסטרוקטור לחברתנו הניסיון העשיר ביותר בארץ עם מ1000 מרפסות שמש מפלדה ומבטון.

צרו קשר ונציג יחזור אליכם בהקדם

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!