הוספת ממד בדירה קיימת

 חיסכון כספי גדול! וניהול הפרויקט על ידי טובי המומחים בארץ!

צרו קשר ונציג יחזור אליכם בהקדם

תוכן עניינים

הוספת ממד בדירה קיימתהוחלט להוסיף ממ"ד לדירתכם הנוכחית? רגע לפני שמזמינים קבלנים להוספת ממד, חשוב להבין כי הוספת ממד בדירה קיימת מצריכה מהקבלן שימוש בחומרי גלם ספציפיים, כמו גם לעבוד לפי תקנות פיקוד העורף. בתוך כך, בניית ממד בחדר קיים מצריכה בירור ראשוני שלן תקנות אלו – המשיכו לקרוא. 

אמנם תוספת ממד לבית משותף היא תוספת בטיחותית לכל דבר, אבל האמת היא שתוספת מהסוג הזה גם מעלה בצורה משמעותית את הערך של הנכס. באופן כללי, לא נדיר למצוא נכסים שהשווי שלהם עולה במאות אלפי שקלים לאחר הוספת ממד בדירה קיימת. אבל, אנו נתמקד בהיבט הבטיחותי של הבית ולאו דווקא בהיבט הערכי שלו לפי השוק. בהקשר הזה של הדברים, תוספת ממד לבית משותף תצריך עמידה בקריטריונים הבאים:

  • עובי קירות: קריטריון זה כולל גם בניית תקרה בעובי המוגדר לפי תקנות פיקוד העורף. 
  • אבזור בטיחותי: כל ממ"ד מצריך הוספת אבזור בטיחותי, כאשר קריטריון זה כולל גם את האבזור התקשורתי בממ"ד (כמו נקודת חשמל לטלפון, טלוויזיה וכולי). 
  • פתח אוורור: החלונות של הממ"ד צריכים להיבנות בעובי ולפי סוגים מוגדרים בתקנות. 
  • דלת ממ"ד: הכניסה לממ"ד צריכה להיבנות בהתאם לתקנות (דלתות הדף או רסיסים).

כמה עולה הוספת ממד בדירה קיימת?

מחיר הוספת ממד בדירה קיימת נקבע לפי כמה גורמים שונים, כאשר ישנן גם שיטות שונות כדי לנסות להוזיל עלויות בניית ממד בחדר קיים. כדי לנסות להוזיל מחירי תוספת ממד לבית משותף, ההמלצות הן כאלו:

  • רתימת הדיירים לפרויקט: יש לכנס אספת דיירים ולנסות לגייס כמה שיותר דירות לטובת הפרויקט. ככל שתוכלו לגייס יותר דיירים לטובת העניין, ככה המחירים של הממדים יהיו יותר נמוכים. 
  • השוואת מחירים בין קבלנים: ניתן להשוות מחירים בין קבלנים עבור תוספת ממד לבית משותף, מה שיאפשר לחסוך לעיתים לא מעט כסף. 

בממוצע, מחירי בניית ממד בחדר קיים יכולים לנוע בין כ-10,000 ₪ – 13,000 ₪ למטר רבוע. 

מהן התקנות לבניית ממדים בדירות?

בכדי לשמור על בטיחות מרבית בשעת הפגזת טילים חלילה, פיקוד העורף קבע מספר תקנות לבניית ממדים, כולל במקרים של תוספת ממד לבית משותף. בתוך כך, התקנות מתייחסות למספר אלמנטים מרכזיים בתהליך הבנייה, והם:

  • קירות: העובי של הקירות צריך להיות 30 ס"מ, אלא אם צוין אחרת בהיתר ספציפי. 
  • תקרה: תקרות של ממדים צריכות להיבנות באותו עובי של הקירות, 30 ס"מ. 
  • רצפה: רצפה של ממד צריכה להיבנות בעובי של 20 ס"מ. 
  • בנייה קלה: במבנים של בנייה קלה עובי הקירות והתקרה הוא 40 ס"מ. 

בנוסף לדרישות הנ"ל, חשוב לציין כי בניית ממד בחדר קיים מצריכה בדיקה מקדימה של מספר הקירות החיצוניים האפשריים לבנייה. על כך נרחיב, המשיכו לקרוא. 

קירות חיצוניים בממדים – כמה ומה העובי? 

לפי תקנות פיקוד העורף לשנת 1992, הוספת ממד בדירה קיימת מצריכה וידוא של 3 קירות חיצוניים. יחד עם כך, חשוב לציין כי חלק מהמבנים אינם בנויים בצורה שתאפשר לממ"ד להיתמך על ידי 3 קירות חיצוניים. בחלק מהמקרים האלו, הקיר הרביעי של הממ"ד ייבנה בצורה שאינה לגמרי צמודה למבנה הבטון. 

בכל מקרה בו הממ"ד אינו מאפשר בנייה באמצעות 3 קירות חיצוניים תומכים, התקנות דורשות כי אותו ממ"ד ייבנה עם קירות חיצוניים של 40 ס"מ עובי. באופן הזה, הממ"ד יהיה עדיין מספיק חזק ויוכל לספוג את הפגיעות שהוא אמור לספוג מבלי חלילה לקרוס. כמו כן, יש לבנות את הממ"ד בהתאם לשטח הממ"ד הנדרש. ברוב המקרים, השטח יהיה 13 מ"ר ברוטו, מה שיוצא 9 מ"ר נטו בפועל. 

מידות של דלתות ממ"ד וחלונות

בדומה לכל האלמנטים האחרים בתהליך הוספת ממד בדירה קיימת, גם הדלתות והחלונות צריכים להיבנות בהתאם לתקנות פיקוד העורף. התקנות גורסות כי הדלתות והחלונות בתהליך בניית ממד בחדר קיים יהיו לפי הדרישות הבאות:

  • מידת דלת ממד: הדלת צריכה להיבנות לפי מידות של 70X200 ס"מ. מבחינה מקסימלית, ניתן לבנות את הדלתות במידה של 80X200 ס"מ. 
  • עובי דלת: התקנות דורשות כי דלת הממד תהיה בעובי של 80 ס"מ. 
  • חלון ממ"ד: מידות החלון של הממ"ד הן 1.21 מ"ר. 

בנוסף, יש לציין כי פתח הממ"ד (הדלת) צריך להיות נגיש מתוך הבית. כאשר הכניסה לפתח הממ"ד היא מחוץ לבית, ייבנה ממ"ד חוץ, מה שמצריך דרישות קצת אחרות אבל דומות בטבען (כמו למשל קירות בעובי 40 ס"מ במקום 30 ס"מ, בניית מבואה לפתח הממ"ד וכולי). 

אז, כמה תעלה תוספת ממד לבית משותף?

בסופו של דבר, מחיר תוספת ממד לבית משותף ינוע בדרך כלל בין כ-10,000 ₪ ל-13,000 ₪ למטר רבוע, אבל מחיר זה יכול להשתנות בהתאם לאבזור שהממ"ד יכלול בתוכו. בעוד כי חלק מהאנשים מסתפקים באבזור מינימלי ככל הניתן, אנשים אחרים עשויים לרצות להפוך את החלל לכמה שיותר נעים עבור שהייה בו בעת הצורך. 

לא נדיר לשלם בין כ-125,000 ₪ לבין 150,000 ₪ על בניית ממד כתוספת לבית, כאשר הרף העליון של טווח המחירים בדרך כלל יתייחס לבניית ממ"ד בבתים פרטיים. בכל הנוגע לבנייני מגורים משותפים, המחירים לרוב יהיו זולים יותר, וגם יהיה ניתן להוזיל אותם עוד. כיצד? על ידי הירתמות של כלל הדיירים בבניין, מה שיוביל לכך שהקבלן יספק מחירים זולים פר ממ"ד.  

לסיכומו של דבר: בשלב הראשון יש לאתר את אנשי המקצוע המתאימים לסוג העבודה, קרי הקבלנים. במקביל, כדאי לקבל כמה הצעות מחיר וכן לכנס אספת דיירים המעדכנת את הדיירים בדבר הפרויקט. אם יש התנגדויות מצדם של חלק מהדיירים בבניין, עדיף לדעת על כך כמה שיותר בהקדם. 

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:

קבוצת Balcon
קבוצת Balcon

חברת בלקון מתמחה בניהול פרויקטים של בניית מרפסות שמש אנו מלווים את לקוחותינו לכל אורך התהליך החל משלב קבלת החלטה משותפת של כל בעלי הנכסים בבניין המשותף, תכנון הפרויקט הוצאת היתרי הבניה ותכנון הנדסי של המרפסת על ידי קונסטרוקטור לחברתנו הניסיון העשיר ביותר בארץ עם מ1000 מרפסות שמש מפלדה ומבטון.

צרו קשר ונציג יחזור אליכם בהקדם

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!