איתור נזילות במרפסת

 חיסכון כספי גדול! וניהול הפרויקט על ידי טובי המומחים בארץ!

צרו קשר ונציג יחזור אליכם בהקדם

תוכן עניינים

איתור נזילות במרפסות ואף בגגות מרוצפים הוא נושא שהרבה נוטים להתבלבל, הגורם לא פעם מחלוקות ואי נוחות ללקוחות ולאנשי מקצוע כאחד.

המיקום של סימני הרטיבות בתוך מבנה עלול להטעות ולהוביל את בעלי הבית וחלק מאנשי המקצוע להסיק מסקנות שגויות לגבי מיקומם של ליקויי איטום וכיצד לטפל בבעיה.

עם זאת, במקרה של נזילות במרפסות, גגות ובמשטחים מרוצפים, ישנם מספר כללים שיכולים לסייע לנו לרדת לשורש הבעיה.

איתור הרטיבות

מיקום הרטיבות לרוב אינו מעיד על מיקום הכשל באיטום. במילים אחרות – מיקום הרטיבות אינו מעיד בהכרח על מיקום התקלה בשכבת האיטום מתחת לרצפה. כתמים רטובים מצביעים רק על מיקומים ספציפיים בתקרת בטון בהם הצטברה לחות, וככל הנראה גם הנמוכים יותר. בכל מקרה, כתמים אינם מעידים על מיקומו של כשל באיטום, שכן כשלים כאלה עשויים להיות רחוקים מאזורים רטובים בתקרת הבית או בקירות הפנימיים.

במקרים רבים, ובעיקר בכדי למנוע הוצאות כספיות מיותרות, ניתן לעשות זאת על ידי איתור נזילות וליקויים, וביצוע תיקונים מקומיים כירורגים. ברוב המקרים, איתור ותיקון ליקויים מדוייק נועד לטפל מבעוד מועד בתקלות ובהוצאות כספיות מיותרות.

מוקדי נזילות אפשריים:

כתמי מים מתחת לגגות ומרפסות מופיעים בדרך כלל במקומות הבאים –

  • בתקרת הבית, מתחת למיקום מרזבי הגג.
  • בראש המדרגות, ליד היציאה מהמשטח המרוצף.
  • במקרים אחרים, רטיבות יכולה להופיע במקומות אקראיים בתוך או ליד התקרה.

במידה והרטיבות סביב קו מרזבים

כתמים רטובים המופיעים על התקרה מהאזור ליד המרזבים מופיעים ממש שם בגלל שני עקרונות פשוטים:

קודם כל, העיקרון הראשי הוא שהמים יורדים תמיד עד לחלק הנמוך ביותר של הגג (ליד המרזב), כך שבמקרה של פגם באיטום (הרחק מהמרזב), המים יגלשו מתחת לאטימה. האזור הנקדח של היציקה (שם עובר הניקוז) ומחלחל לתוך הבית.

העיקרון השני הוא שאם חודרת רטיבות לתקרת בטון – מים תמיד ייספגו עד לעומק מסוים (עובי) ביציקה ויחדרו לבית היכן שנוח לחדירה, למשל: דרך סדקים או חללים ביציקה.

להלן כמה דוגמאות והסברים בנושא:

במקרה של רטיבות הקיימת ליד המרזבים המתוארים לעיל: מים הטבולים ביציקה נכנסים לקידוח ביציקה (שדרכו עובר הניקוז) ומחלחלים לתקרת הבית. לצורך המחשה נניח שיציקת התקרה נרטבת במלואה על כל שטחה עד לעומק של 5 ס"מ.

אם כתם הלחות הזה לא מופיע בכל שטח התקרה של הבית, אלא רק ליד המרזבים, מכיוון שביציקה יש חור של מקדחה, אשר דרכו המים יכולים לגלוש מטה במורד תקרת הבית ולהרטיב את הטיח באזור הזה. ( המים גולשים למטה במרווח שבין הניקוז לדופן החור הקדח, ונעצרים באזור שכבת הטיח שבתקרה ומרטיבים אותה).

הרושם הראשוני, לרוב, הינו להניח שהאטם בין האיטום לפתח המרזב פגום, או שהמרזב עצמו פגום. אבל ברוב המקרים זה לא המצב כי לחות מחלחלת מרחוק, מתחת לאיטום (בין האיטום ליציקה), או בתוך היציקה.

גם אם פתחנו את הרצפה ואטמו באזור הסמוך למרזבים, לא הצלחנו לזהות את מקור הרטיבות כי השטח ממילא היה ספוג רטיבות.

במידה והרטיבות ליד המדרגות או ליד היציאה מגג מרוצף

תופעה זו (ואחרות שיוסברו בהמשך) היא תוצאה נוספת של חדירת רטיבות ביציקות.

רטיבות זו מצויה לרוב בקירות הפנימיים של הבית, הממוקמים בקצה המדרגות, בסמוך ליציאה מהמשטח המרוצף. באזור זה מסתיימת היציקה ("חותכת") והרטיבות הכלואה בהם מחלחלת אל הקיר הפונה אליו ובולטת אל פנים הקיר (בדרך כלל בסמוך לפתח יציאת הגג).

בעלי בתים רבים ואף בעלי מקצוע, מאמינים שיש תקלה מקומית בסמוך לאזור הפעיל. לכן, הגענו למסקנה כי הסרת האריחים והפנלים בשטח החיצוני הקרוב לאזור הרטוב ותיקון האיטום באותו אזור – יפתור את בעיית הרטיבות.

אך לא כך הוא. מכיוון שיציקת הרצפה ספוגה ברטיבות (ברמה זו או אחרת) מבצבצת הרטיבות במקום שבו מסתיימת היציקה או במקום בו היציקה צמודה לקיר ומעבירה אליו את הרטיבות.

כך שגם במקרה זה מיקום הליקוי בשכבת האיטום יכול להיות מרוחק לגמרי ממיקומה של הרטיבות בתוך הבית.

רטיבות בסמוך לנקודת המגע בין התקרה לקיר יכולה להיגרם ממגוון גורמים ואינה מעידה בהכרח על כשל באיטום מתחת לאריח. במקרה זה, יש לבדוק גם את הקירות החיצוניים של המבנה לאיתור סדקים. במקרים רבים מתגלים סדקים בקיר החיצוני, בו בדיוק מתחברים התקרה והקיר. סדק מסוג זה אופייני מאוד ונפוץ בבתים בארץ ומקורו בחיבור בין יציקת הגג ליציקת המעקה שמסביב.

נזילות בקרבת שקעי חשמל:

גם אם ישנה רטיבות ליד מקור חשמל (ליד השקע או המתג), יש לקחת בחשבון שרטיבות תגיע לאזור כי יציקת הגג ספוגה חלקית בלחות. צינורות חשמליים הטמונים בבית היציקה יוצרים מעין תעלת מים שיכולה לעבור בחלל שבין צינורות החשמל לבטון.

בכל מקרה בהם נצפים לפתע כתמי רטיבות ונזילות בקרבת המרפסת, ראשית מומלץ להזמין איתור נזילות במרפסת מקצועי ומומלץ, למשל, איתור נזילות משה שליו ,על מנת לקבל אבחון באמצעות טכנולוגיה לאיתור נזילות, ניטור הבעיה, והמלצות להמשך טיפול בכשל המים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:

קבוצת Balcon
קבוצת Balcon

חברת בלקון מתמחה בניהול פרויקטים של בניית מרפסות שמש אנו מלווים את לקוחותינו לכל אורך התהליך החל משלב קבלת החלטה משותפת של כל בעלי הנכסים בבניין המשותף, תכנון הפרויקט הוצאת היתרי הבניה ותכנון הנדסי של המרפסת על ידי קונסטרוקטור לחברתנו הניסיון העשיר ביותר בארץ עם מ1000 מרפסות שמש מפלדה ומבטון.

למאמרים נוספים בנושא:

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!